به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز با اشاره به نامه هشدار‌آمیز 47 سناتور جمهوری‌خواه سنا به ایران در خصوص توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) نوشت در حالیکه مذاکره‌کنندگان هسته‌ای به تفاهم سیاسی تا پایان مهلت ماه مارس که طرف غربی آن را تعیین کرده نزدیک می‌شوند، جمهوری‌خواهان ظاهراً با این نامه به دنبال منحل کردن این تفاهم هستند.

نیویورک‌تایمز گزارش کرد که این نامه که تنها توسط جمهوری‌خواهان به امضا درآمده است تمایل رو به رشد این حزب برای درگیری‌ را نشان می‌دهد. درست هفته پیش، «جان بینر» رئیس اکثریت جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی موقعیت یک نشست مشترک در کنگره برای محکوم کردن توافق هسته‌ای با ایران را داد و از طرف دیگر جمهوری‌خواهان سنا تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا لایحه‌ای را پیش برند که هدف آن وادار کردن باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا برای دادن حق نظارت بر توافق هسته‌ای به کنگره بود.

بر اساس این گزارش، این نامه در حالی منتشر شد که دفتر «جان کری» وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که کری قرار است روز یکشنبه با هدف تکمیل تفاهم سیاسی قبل از مهلت پایان مارس به سوئیس سفر کند.

موجی از انتقادات در داخل آمریکا و خارج از این کشور به دنبال انتشار این نامه روانه جمهوری‌خواهان شد به طوریکه «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در واکنش به این نامه گفت: «به نظر ما، این نامه هیچ ارز قانونی ندارد و یک ترفند تبلیغاتی است».

یک مقام ارشد آمریکایی نیز اعلام کرد که این نامه احتمالاً مانع از رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران نمی‌شود، اما در صورت شکست مذاکرات، شرایط را برای متهم کردن ایران، دشوارتر می‌کند.

این مقام آمریکایی ادامه داد: «مشکل این است که اگر توافقی صورت نگیرد، ایده اینکه چه کسی مقصر است در توانایی ما برای حفظ فشار به ایران بسیار مهم است و احتمالاً ایران از این چیز (نامه) در این سناریو استفاده می‌کند.»

کاخ سفید و دموکرات‌های کنگره نیز از انتشار این نامه ابراز خشم کردند و آن را بی‌سابقه دانستند اما جمهوری‌خواهان در توجیه کار خود مدعی شدند که حرف‌های خود را به صورت یک نامه سرگشاده مطرح کردند و بنابراین یک بیانیه بوده و مداخله در مذاکرات به حساب نمی‌آید و «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا نیز این نامه را مضحک دانست.

دیروز یک گروه 47 نفری از سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا در یک نامه سرگشاده به رهبران ایران هشدار دادند که هرگونه توافق هسته‌ای که با دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا به امضا درآید بعد از پایان دوران ریاست‌جمهوری اوباما معتبر نیست و ادامه نخواهد داشت.

این نامه سرگشاده که توسط «تام کاتن» سازماندهی شده بود و به امضای رهبر حزب جمهوری‌خواه سنا و همچنین «مارکو روبیو» از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری 2016، «تد کروز» و «رند پائول» درآمده بود، با هدف منصرف کردن دولت ایران از امضای توافق هسته‌ای و همچنین اعمال فشار به کاخ سفید برای دادن اختیار به کنگره برای نظارت بر توافق هسته‌ای با ایران نوشته شده بود. (جزئیات بیشتر)

طبق این گزارش، در بین جمهوری‌خواهانی که حاضر به امضای این نامه نشد، «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنا است که با دموکرات‌ها در خصوص لایحه ضدایرانی همکاری می‌کند و اعلام کرد در حال انجام تلاش‌های دو حزبی علیه ایران هستند که احتمال موفقیت آن زیاد است.

انتهای پیام/ق