عزیز‌الله نظام دوست در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بجنورد، اظهار داشت: این میزان خسارت برآورد شده مربوط به طرح‌های اجراشده از سال 91 تاکنون بوده که هنوز پرداخت‌نشده است. وی افزود: اجرای طرح‌های گازرسانی، راه‌سازی و مخابرات بیشترین خسارت را به عرصه‌های طبیعی استان وارد کرده است.

وی گفت: خسارت‌های برآورد شده برای جبران، به وزارت خانه‌های مربوط ارسال‌شده اما تاکنون برای پرداخت آن اقدامی نشده است. معاون حفاظت امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: از نظر قانون‌گذار هرگونه جابه‌جایی خاک، کندن بوته و یا درختچه‌ها و نیز از بین بردن پوشش گیاهی در عرصه‌های طبیعی خسارت به منابع طبیعی تلقی شده و این خسارت باید توسط مجری طرح جبران شود.

وی درباره اجرای طرح جاده بین مزارع توسط روستاییان نیز اظهار داشت: اجرای راه‌های دسترسی به مزارع نیز درصورتی‌که به وارد شدن خسارت به عرصه‌های طبیعی همراه شود باید توسط روستاییان جبران شود. معاون حفاظت امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: اداره کل منابع طبیعی نمی‌تواند از دریافت غرامت این خسارات عدول کند. نظام دوست گفت: اجرای راه دسترسی بین مزارع در روستای راستقان و تکله قوز سبب تخریب نیم هکتار از عرصه‌های طبیعی شده است که خسارت واردشده نیز چهار میلیون ریال برآورد شده است.

وی توضیح داد: تخلف این روستاییان در مراجع قضایی در دست بررسی و رسیدگی است.